نيمه ي من نيمه ي من .

نيمه ي من

ورق كامپوزيت در تابلوسازي

ورق كامپوزيت در تابلوسازي

ورق كامپوزيت ورق‌هايي است كه به صورت لايه لايه از مواد مختلف تشكيل شده است كه هر كدام به منظور خاص و جداگانه‌اي در ساختار اين ورق قرار گرفته اند. امروزه با گسترش استفاده از كامپوزيت‌ها، استفاده از ورق‌هاي كامپوزيتي به خصوص در نماي ساختمان ها و دكوراسيون خارجي بالاخص تابلوسازي افزايش چشم گيري يافته است. ورق آلومينيومي به طور مثال، از دو لايه آلومينيوم و يك هسته‌ي مركزي كه معمولاً پليمري است تشكيل شده است. آلومينيوم به دليل شكل پذيري بالا و پايين بودن وزنش، هم چنين به خاطر اين كه دچار زنگ زدن و خوردگي نيز نمي‌شود، استفاده‌ي فراواني در كامپوزيت‌ها دارد. هم چنين آلومينيوم ظاهر جذاب و دلپذيري دارد كه از ديگر مزيت‌هاي اين فلز به حساب مي‌آيد. لايه مركزي يا هسته كه معمولاً از جنس پليمر است، براي عايق كردن ورق‌ها در برابر دما و آلودگي‌هاي صوتي قرار داده مي‌شود. البته جنس پليمر يا پلاستيك در برابر حريق و آتش سوزي مقاوم نيست كه اين موضوع باعث شده در مواردي از هسته‌هاي سنگي به جاي پليمر يا پلاستيك در ورق‌هاي كامپوزيتي استفاده شود. هم چنين پليمرهاي ضد حريق نيز توليد شده كه در برابر آتش سوزي مقاوم هستند. اين پليمرها FR يا Fire Resistance (مقاوم در برابر آتش سوزي) نام دارند.

پلي اتيلن نام پليمر مشهوري است كه از آن به عنوان هسته‌ي ورق‌هاي كامپوزيتي به دفعات زياد استفاده مي‌شود. اين ماده به دليل انعطاف پذيري بالا به طراحان اجازه مي‌دهد تا طرح‌هاي بسيار پيچيده‌اي را طراحي و اجرا كنند. تنها نقطه ضعف اين ماده شيميايي آن است كه در برابر آتش سوزي و حريق مقاومت چنداني ندارد. بين 3.5 تا ? كيلوگرم وزن دارد كه براي استفاده در نما و كاهش بار مرده بسيار مناسب است. هم چنين اين كم بودن وزن باعث مي‌شود تا نما در برابر حوادثي هم چون زلزله عملكرد قابل قبولي داشته باشد. با استفاده از فناوري جديد و به كار بردن فناوري نانو در ساخت ورق كامپوزيت‌هاي نما قابليتي در آن‌ها به وجود آمده ديگر دود و گرد و غبار آن‌ها را كثيف نمي‌كند. به اين ورق‌هاي كامپوزيتي اصطلاحاً خودشو نيز گفته مي‌شود. البته اين ورقه‌هاي كامپوزيتي تنها در نما و دكوراسيون ساختمان و تابلوسازي كاربرد ندارند و در بسياري از طراحي‌هاي ديگر، حتي در ماشين‌ها نيز كاربرد دارند.

ورق كامپوزيت آلومينيوم چيست؟

ورق كامپوزيت آلومينيوم متشكل از سه لايه شامل دو لايه ورق از جنس آلومينيوم به ضخامت ? تا ?/? ميليمتر و يك لايه از مواد پلي اتيلني به ضخامت ? الي ? ميليمتر مي باشد لايه خارجي داراي يك پوشش آستر اپوكسي رزين و يك لايه PVDF جهت تثبيت رنگ مي‌باشد. روي سطح ورق كامپوزيت آلومينيوم با يك لايه فيلم محافظت مي‌شود.

cj5t_z9.jpg

ورق كامپوزيت آلومينيوم با توجه به ضخامت , نوع آلياژ آلومينيومي لايه ها , نوع رنگ بكار رفته در پوسته بيروني و نوع مواد بكار رفته در لايه مياني تنوع وسيعي را به ورق هاي مذكور مي دهد كه هر كدام از انواع آن كيفيت و كاربرد معيني را دارا مي باشد.

ميزان خلوص آلومينيوم  ورق كامپوزيت براي نماي خارجي ??? و براي نماي داخلي ??? ميباشد.با توجه به اينكه ورق كامپوزيت در نماي خارجي سالها و در فصول مختلف در معرض تغييرات آب و هوايي است ، ميبايست ميزان آلومينيومي بيشتري داشته باشد و به اصطلاح سنگينتر باشد.

مقاومت نسبت به تغييرات آب و هوايي محيطي ( رطوبت , حرارت و اشعه خورشيد ) يكي از برجسته ترين خصوصيات ورق هاي آلومينيوم كامپوزيت در مقابل شرايط محيطي مي باشد, در كشورهاي گرمسير و مرطوب ورق آلومينيوم كامپوزيت بي رقيب مي باشد, بدليل وجود پلي اتيلن فشرده در مركز دو لايه آلومينيوم, ورق كامپوزيت آلومينيوم بهترين عايق حرارتي مي باشد كه باعث صرفه جويي در اتلاف انرژي در ساختمان مي شود, همچنين به دليل سطح بسيار صاف و صيقلي براي آلومينيوم, اشعه نور خورشيد را باز تابانيده  و كمترين حرارت را از اشعه خورشيد جذب مي نمايد. همچنين ورق آلومينيوم از مقاوم ترين فلزات در مقابل رطوبت مي باشد و زنگ نمي زند و تغيير رنگ آن در مقابل ساير مصالح ساختماني نما كمتر است.

پوشش نماي ساختمان با پانلهاي بزرگ يا كوچك آلومينيومي در ابعاد دلخواه به ضخامت ? ميلي متر متشكل از دو لايه ورق آلومينيوم و هسته داخلي آنها از پلي اتيلن و يا مواد معدني ضد حريق و پوشش رويه از جنس رزينPVDF , اصطلاحاً ورق آلومينيوم كامپوزيت (Aluminum Composite Panels) خوانده ميشود.

 

منبع : تابلو الماس


برچسب: ورق كامپوزيت در تابلوسازي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۰:۱۴ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :